רספונסיביות היא מילה חמה מאוד בשנים האחרונות. אבל למה ומה זה בדיוק אומר? עיצוב רספונסיבי (עיצוב מגיב) הוא עיצוב שמשתנה על מנת להתאים לגדלי מסך שונים, אך לרוב משתמשים במילה רספונסיביות כדי לתאר את התאמה ספציפית לטלפונים חכמים. המונח נתבע בשנת 2010 ע"י איתן מרקוטה בתקופה בה טלפונים חכמים עם דפדפני אינטרנט כבר היו דבר נפוץ, אך גלישה באינטרנט עדיין נעשתה כמעט רק דרך מסכי מחשב.
כאשר הגלישה באינטרנט הייתה דרך מחשבים, האתר היה צריך להתאים למסך גדול, מסך של מחשב. ככל שהמסכים של הטלפונים החכמים גדלו, השימוש בהם נהיה הרבה יותר נוח והרשת הסלולרית מהירה יותר וזולה יותר, אנשים התחילו להשתמש בטלפון שלהם כאמצעי העיקרי לגלישה באינטרנט, והאתרים נדרשו להתאים את עצמם למצב החדש.
בשונה מהמחשב, הטלפון תמיד איתנו – בבית, בעבודה, בדרכים, כשאנחנו לבד וכשאנחנו בקבוצה, בבילוי זוגי ועם הילדים – בכל מקום ובכל זמן. הטלפון החכם כובש זירה אחר זירה. המכשיר הרב תכליתי הזה, למרות רוחב המסך המוגבל שלו, מצליח לענות לבדו על צרכים שעד לפני שנים ספורות היו ממלאים עבורנו עשרה מכשירים שונים. אנחנו צורכים באמצעותו מוזיקה, מצלמים איתו, מנהלים בו את היומן, משחקים, מתקשרים בעשר דרכים שונות, מנווטים ועוד. טלפונים סלולריים הם חלק בלתי נפרד מחיי היום יום של כולנו – פלא שאנחנו גם גולשים דרכו?
הטלפון החכם כובש זירה אחר זירה. המכשיר הרב תכליתי הזה, למרות רוחב המסך המוגבל שלו, מצליח לענות לבדו על צרכים שעד לפני שנים ספורות היו ממלאים עבורנו עשרה מכשירים שונים.
אם בשנת 2013 רק 16.2% מנפח הגלישה באינטרנט היה דרך טלפונים סלולריים, הרי שבשנת 2017 לראשונה עקפה הגלישה הסלולרית את הגלישה ממחשבים (50.3%). בשנת 2018 כבר עומד נפח הגלישה מטלפונים סלולריים על 52.2%. המגמה ברורה: כבר היום היקפי הגלישה דרך הטלפון גבוהים יותר מהיקפי הגלישה דרך מחשבים.
אולי בזכות מחירי הסלולרי הנמוכים בישראל ואולי בזכות הפריסה הסלולרית הטובה יחסית, הישראלים גולשים מהסלולרי אפילו עוד יותר מהממוצע העולמי. ברוב האתרים שפיתחנו בסטודיו יש מעל 70% כניסה ממובייל.
המסקנה היא פשוטה: משנה לשנה הקהל שלך גולש פחות דרך מחשב ויותר דרך הטלפון. אתר שנראה טוב במחשב אבל לא מותאם לטלפון הוא אתר לא רלוונטי. לכן, כאשר ניגשים לאיפיון אתר חשוב להבטיח שהאתר יהיה מותאם למובייל. הבעיה היא שקשה להגדיר מה זה "מותאם למובייל".
כולם בונים אתרים רספונסיבים, אבל…
כל חברה לבניית אתרים מצהירה שהיא תבנה לכם אתר רספונסיבי אבל אין שום סטנדרט לרספונסיביות. במובן הכי בסיסי רספונסיביות היא סידור שונה של אזורי הדף במובייל, כך שלא צריך לעשות ZOOM IN כדי לקרוא את מה שכתוב. מבחינה טכנית זה נעשה בעיקר בזכות יכולות של CSS3 – Media Queries, Flex & Grid. אבל האם אתר רספונסיבי זה באמת מספיק? התשובה היא לא.
Mobile First
אם רוב הגולשים נכנסים לדף שלי מהנייד אז הוא צריך להיות בנוי קודם כל עבור הנייד ורק אח"כ למסך גדול. התאמה לנייד זה אומר שכל החשיבה היא דרך עיניים של גולש בנייד. הוא צריך לקבל ממך אתר שונה לגמרי מזה שאתה מגיש לו במחשב. אם הדף ארוך מידי – הוא יתעייף ולא יקרא. אם קופצים לו כל מיני פופאפים שחוסמים לו את כל המסך – הוא ינטוש. אם הניווט לא נוח או שטח המסך לא מנוצל היטב – הוא לא יתאמץ יותר מידי. אם לוקח לדף יותר מידי זמן להיטען ברשת הסלולרית – לא צריך, הגולש כבר יעבור לאתר של המתחרים. אם האתר שלך לא ידידותי לנייד אתה בוודאות מאבד תנועה.
למעשה, יותר מידי חברות שמציעות רספונסיביות בעצם מציעות אתר שנבחרה עבורו תבנית רספונסיבית (בוורדפרס כל התבניות כיום רספונסיביות אז זו לא חוכמה גדולה…), אבל לא עושות מלכתחילה את כל החשיבה מנקודת המבט של מסך הנייד. בשנת 2010, כאשר רוב האתרים הגישו בדיוק את אותו אתר לכל גדלי המסך, "הבשורה הרספונסיבית" הייתה חדשנית. כיום, עשור מאוחר יותר, אנחנו כבר צריכים לחשוב מעבר. אנחנו נדרשים לעצב את הממשק של האתר ולהגיש את התכנים בצורה שתתאים באמת למסך הקטן, ליכולות המיוחדות של הנייד ולסגנון השימוש בו.
בשנת 2010, כאשר רוב האתרים הגישו בדיוק את אותו אתר לכל גדלי המסך, "הבשורה הרספונסיבית" הייתה חדשנית. כיום, עשור מאוחר יותר, אנחנו כבר צריכים לחשוב מעבר.
הזווית של גוגל
לא רק המשתמשים שלך רוצים שהאתר שלך יהיה חווייתי ונוח לשימוש גם במובייל. גם גוגל בודקת את האתרים אותם היא מציגה פעמיים – תצוגת מחשב לחוד ותצוגת טלפון נייד לחוד. התוצאות בעמוד החיפוש משתנות על פי מידת הרלוונטיות של האתר שלך להתקן דרכו המשתמש גולש. דבר זה גורם לפגיעה בדירוג של אתרים שלא הותאמו היטב לניידים לגולשים שמשתמשים בנייד, ומהצד השני לעלייה בדירוגים בניידים של אתרים שהותאמו אליהם היטב.
רוצה לדעת אם גוגל חושב שהאתר שלך טוב לניידים? כאן אפשר לבדוק את זה.
המעורבות במובייל פחותה. מה זה מספר לנו?
ראינו שמשנה לשנה יש עליה בכמות הגולשים שמשתמשים בטלפון ולא במחשב. תחום אחד שבו הגלישה בנייד עדיין מפגרת אחרי השימוש בשולחן העבודה הוא מעורבות. בשונה ממד כמות הכניסות לאתר, מעורבות היא מדד הפעילות של המשתמשים באתר: משך שהות, כמות דפים נצפים, תגובות והמרות. דווקא כאן מתגלה נתון מעניין: יותר אנשים ניגשים לאינטרנט ממכשירים ניידים מאשר מחשבים שולחניים, אבל אנשים עדיין נוטים לבלות יותר זמן באתרים כשהם ניגשים אליהם ממכשירים שאינם ניידים.
יותר אנשים ניגשים לאינטרנט ממכשירים ניידים מאשר מחשבים שולחניים, אבל אנשים עדיין נוטים לבלות יותר זמן באתרים כשהם ניגשים אליהם ממכשירים שאינם ניידים.
נכון לשנת 2018, 55.9% מהזמן שהוקדש לאתרים מגיע ממשתמשים שולחניים, לעומת 40.1% למשתמשים ניידים. גם במדדי המעורבות האחרים המחשב עדיין מוביל. אנחנו גולשים יותר מהנייד, אבל כאשר אנחנו גולשים מהנייד אנחנו גולשים שונה: נשארים פחות זמן, צופים בפחות דפים באתרים אליהם אנחנו נכנסים, מגיבים פחות וקונים פחות.
היה ניתן לחשוב שהמעורבות הפחותה היא כיוון שהמסך הקטן פשוט לא מאפשר שימוש נוח, ולכן השימוש באינטרנט פחות "איכותי" דרך הנייד (מה שמתבטא במדדי המעורבות). בעינינו זה לא נכון. למה? כי תשעים אחוז מהזמן שאנשים מבלים במכשירים ניידים הם מבלים באפליקציות ולא בגלישה דרך הדפדפן (אם כי גם הוא, כמובן, אפליקציה). משתמשים מגלים מעורבות באפליקציות עד פי ארבע מאשר בזמן שהם גולשים בדפדפן שבנייד.
איך אפשר להסביר את זה? לדעתי אפליקציות מאופיינות ונבנות מתוך חשיבה טוטאלית על הטלפון הנייד ומשתמשות בחכמה ביכולות שלו ולכן המשתמשים מגלים בהן מעורבות. רוב בעלי האתרים משקיעים בחשיבה על משתמשי הנייד הרבה פחות ולכן האתר שלהם נותר פחות נוח לשימוש מהנייד. אפשרי, רספונסיבי, אבל פחות נוח.
לחשוב מעבר לרספונסיביות
הבעיה היא לא של הגולשים. הם בסדר. אם ניתן להם ממשק מוצלח הם ינצלו אותו. הבעיה נמצאת בתחום בניית האתרים – מוכרים ללקוחות "רספונסיביות", בעוד מה שבאמת צריך זו חשיבת עומק על הממשק ועל חוויית הגלישה בנייד כחלק מתהליך האיפיון. אם כל תבניות הוורדפרס המודרניות הן רספונסיביות אז רספונסיביות כשלעצמה זו הבטחה ריקה. הערך האמיתי הוא תהליך איפיון ועיצוב אתר שמשתמשי הנייד יאהבו, ייהנו מהשימוש בו ויהיו מעורבים לא פחות מאשר המשתמשים מהמסך הגדול. שיגלו מעורבות ממש כמו שהם מגלים מעורבות בעת שימוש באפליקציות.
הבעיה נמצאת בתחום בניית האתרים – מוכרים ללקוחות "רספונסיביות", בעוד מה שבאמת צריך זו חשיבת עומק על הממשק ועל חוויית הגלישה בנייד כחלק מתהליך האיפיון.
מגמות הגלישה שאנו רואים בשנים האחרונות צפויות להימשך – אנשים גולשים יותר ויותר דרך הטלפונים הניידים ופחות דרך מחשבים. האתגר של בוני האתרים הוא להשקיע הרבה יותר מחשבה על המסך הקטן, להגיש למשתמשים אתרים טובים יותר, עם ממשקים נוחים, אינטואיטיבים וחווייתיים.
עוד נקודה מעניינת
המעבר מגלישה דרך מחשב לגלישה דרך טלפונים ניידים אינו אחיד בכל התחומים ומשתנה גם לפי פלחי אוכלוסיה. באתרים שפונים לקהל צעיר יש תנועה כמעט רק מהסלולרי, וככל שגיל קהל היעד עולה – כך הגלישה לאתר מהנייד יורדת. יש תחומים אותם המובייל כבש לגמרי (אתרים למבוגרים בלבד, הימורים, רשתות חברתיות, חיות מחמד, מזון) ותחומים בהם עדיין המחשב הותיק שורד (מדעים, קריירה וחינוך, פיננסים). נתונים מרתקים ניתן למצוא כאן.