אנו חיים בתקופה של שינויים מהירים. המדיות החברתיות מתפתחות בקצב מסחרר, טכנולוגיות חדשות משנות את האופן שבו אנחנו צורכים מידע, קונים, משווים, מקבלים החלטות ומבלים בזמננו הפנוי. עסקים רבים מוצאים כי עליהם להיות עם היד על הדופק ולעקוב, להתעדכן ולהתמצא בהתפתחויות החדשות בזירות השונות. השינויים האלו משפיעים בדרכם גם על תחום העיסוק שלנו – פיתוח ועיצוב אתרים, ומאתגרים אותנו לחקור, להסתקרן ולפתח שיטות שיסייעו ללקוחות שלנו להגיע לתוצאות. אנחנו מוצאים שהיכרות עם המגמות והחידושים ברשתות החברתיות היא חלק מיצירת ארגז כלים עדכני.
את התובנות שלנו אנחנו רוצים להציג הפעם דרך מלכת הסלפי והסטורי קים קרדשיאן.
קים קרדשיאן: קצת מספרים
הקפיצה על ההזדמנות
קים קרדשיאן זכתה לפרסום בראשית שנות האלפיים, הרבה לפני עלייתן של הרשתות החברתיות, במסגרת הופעותיה בטלויזיה לצד חברתה המפורסמת פריס הילטון. אבל הנסיקה של קרדשיאן החלה דווקא באותה נקודה שהייתה עלולה לפרק את הקריירה שלה. בשנת 2007 דלפה קלטת פרובוקטיבית ושערורייתית בה היא השתתפה, ובן רגע מצאה עצמה קרדשיאן במרכז תשומת הלב. לא כבוד גדול, אבל בהחלט הזדמנות נוספת לבחון את האקסיומה ש"אין פרסום רע".
אמא של קים והסוכנת ("momeger" – שילוב של mom ו-manager) האגדית של כל ילדיה, קריס ג'נר, מינפה את האירוע והעניין הציבורי שהגיע בעקבותיו, והחליטה ליצור תכנית ריאלטי העוקבת אחרי חיי המשפחה. "משפחת קרדשיאן" נולדה, ומשם הכל היסטוריה. המשפחה נמצאת באור הזרקורים של הציבוריות האמריקאית כבר כמה עשורים ובזכות תכנית הריאליטי כל אחד מחברי המשפחה זכה לחשיפה ולפרסום.
הכישרון להיות מפורסם
ביקורת מופנית כלפי המשפחה בטענה שאין להם כישרון אמיתי: הם לא שרים, משחקים, או בעלי כישרון אחר נראה לעין. אצל הקרדשיאנס הפרסום הוא ערך בפני עצמו – אתה יכול להיות טאלנט, נחשק ומעניין פשוט מפני שאתה מפורסם, הודות לעובדה שהחיים שלך חשופים לעיני הציבור שנה אחר שנה.
ההבנה שלהם ב"גנטיקה של ההתפרסמות", הפכה את הקרדשיאנס לאחת מהמשפחות החזקות והמשפיעות ביותר בעולם, כי כאשר מדובר בקרדשיאנס, מטרת הפרסום היא תמיד אחת – עסקים. במובן הזה המשפחה היא חלק ממגמה שהולכת ומתרחבת: במקום שהמותגים ישלמו חלק זעיר מהרווחים שלהם למפורסמים שייצגו את המותג, המפורסמים בונים מותגים משלהם, גורפים לעצמם את את מירב הרווחים, משמשים כ"פנים" של המוצר ובמקביל מרוויחים מפרסום מוצרים של חברות אחרות.
חשיפה שווה כסף
13 שנים אחרי, האחיות לבית קרדשיאן הן בין הנשים העשירות בעולם. חשיפה ופרסום מייצרים הכנסה, והקרדשיאנס השכילו למנף את ההבנה הזאת כבר בתחילתו של עידן הרשתות החברתיות. קיילי, האחות הקטנה במשפחה, פרצה בשנים האחרונות עם מותג האיפור שלה והפכה למיליארדרית בגיל 21. קים קרדשיאן הפכה לאשת עסקים מצליחה בתחום האיפור ובתחום האופנה.
ואלו 6 הדברים שאני למדתי מקים על פרסום והצלחה:
1. נוכחות מתמדת ברשתות החברתיות
בתקופה בה כולנו נמצאים עם הטלפונים ביד בכל שעות היממה, אם אתה לא שם אתה לא קיים. אם מותג מזניח את תחום השיווק בדיגיטל, הוא מפנה מקום למותגים אחרים לקחת את תשומת הלב של הקהל. להזין את הפיד ואת הסטורי משמעו להיות קיים תמיד בתודעה של אנשים.
קים קרדשיאן, כמו כל משפחתה, נמצאת בנוכחות מתמדת, בגדול. ניתן לעקוב אחריה בכל פלטפורמה אפשרית: בטלויזיה, עם תכנית הריאליטי, באינסטגרם, בטוויטר, בפייסבוק, ביוטיוב ועוד.
2. הצצה לחיים האישיים, חשיפה ואותנטיות
עוד מראשית הדרך קים הבינה שחשיפה, בכל מובן שהוא, מייצרת עניין. היא מייצרת תוכן אמיתי ומשמעותי ורגעי שיא מפעם לפעם, אבל מספיקה גם הצצה למאחורי הקלעים של היום שלה בשביל לענין את העולם.
קים חושפת את גופה ואת חייה האישיים, נותנת הצצה לתמונות הילדים שלה, חושפת את עיצוב הפנים בבית שלה, את המריבות שלה עם האחיות, משתפת ברגעים מהחיים שלה עם בעלה (הראפר המצליח קניה ווסט). התנהלותה של קים ברשתות החברתיות היא המשך ישיר להופעתה בתכנית הריאליטי על חייה. היא חושפת ללא סייג כל מה שמתרחש בחייה ויש איכות אותנטית בהתנהלות שלה מול המצלמות.
כיום ניתן לראות את המגמות האלו מפעפעות מהרשתות החברתיות אל אתרי האינטרנט – ניתן לזהות מעבר לשפה נגישה ויומיומית, חשיפת מאחורי הקלעים של המותג ותמונות לא רשמיות. כל אלו משדרים ערכים של אותנטיות ונגישות ומושכים קהלים שהתרגלו ל"שפה" בה מדברים ברשתות החברתיות. לא רק בתחומי הבידור והאופנה – כמעט בכל תחום ניתן לייצר תוכן וערך באמצעות שיתוף של אירועי היום יום.
הייחוד של התוכן הזה הוא שהוא לא נראה כמו פרסומת, ולכן הוא עובר את "מסנן הפרסומות" במוחו של הקהל. מה שמעניין הוא שלא רק אתרי B2C עושים שימוש בשיתוף נגיש וישיר – אפילו אתרי B2B, שהיו פעם סמל השמרנות, ה"מקצוענות" והיובש עוברים ריענון ומתחילים לפנות גם אל הרגשות של קהל הגולשים שלהם.
3. יצירת מעורבות
האשלייה שיש לנו הצצה למאחורי הקלעים ממשיכה צעד אחד קדימה כששואלים ומתייעצים איתנו, העוקבים, בנוגע לנושאים והחלטות שונות. קים היתה מחלוצות ז'אנר שיתוף העוקבים בהחלטות עסקיות: בתחילת דרכה ברשתות החברתיות, העלתה קים שאלה לעוקביה בטוויטר וביקשה מהם לעזור לה לבחור באחד משני צבעים לעטיפת הבושם הבא שלה. עוד באותו היום קיבלה קים עשרות אלפי תגובות לשאלה, ובאמת קיבלה את דעת הקהל והשתמשה בצבע העטיפה שהוצע ע"י מרבית העוקבים.
אבל קים קיבלה מהמהלך הזה משהו הרבה יותר גדול מלדעת מה הקהל שלה מעדיף: מי שבוחר לענות על סקר בסטורי או שואל את המפורסם האהוב עליו שאלה, מרגיש שיש לו נגיעה אישית לחיי המפרסם או המוצר. כשאותו לקוח יפגוש את המוצר על מדף החנות או באינטרנט, הוא כבר ירגיש אליו קשר אישי ויעדיף אותו על פני מוצרים אחרים בשוק.
קים נתנה לעוקבים שלה תחושת מעורבות במותג. הקהל שלה הרגיש שיש לו חלק, שהקול שלו חשוב, וזה הוביל לזינוק מיידי במכירות החברה. כיום סוג זה של תקשורת משתפת הולך ותופס מקום כמעט בכל סוג של קשר מותג-לקוח, כיוון שהוא הוכח כמחזק את הקשר של הקהל עם המותג.
יש חברות שכבר הבינו שאפשר לקחת את האלמנטים האינטראקטיביים והבלתי אמצעיים האלו ולהחיל אותם גם באתרי אינטרנט. לא משנה אם נבחר להקים אתר תדמית, אתר תוכן או אתר מכירות, כאשר אנו ניגשים לחשיבה על אתר אינטרנט, תמיד נרצה לגרום למשתמש ליצור אינטראקציה – להיות פעיל. לא נסתפק בכך שהוא יקרא או יצפה בתוכן, נשכנע אותו לעשות עם זה משהו – מענה על שאלון או סקר, כניסה לשיחת צ'אט עם נציג, שיתוף, הרשמה, הצטרפות, רכישה וכו'. אזורי ה"הנעה לפעולה" הם תכליתו של האתר. הם צריכים להיות מושכים וברורים ולסמן למשתמש:
א. אתה מעניין אותנו ואנחנו חושבים עליך.
ב. אנחנו כאן כדי לשמוע אותך.
ג. כדאי לך ללחוץ כאן! יש לנו בשבילך הצעה רלוונטית, בעלת ערך עבורך.
4. שיתופי פעולה
הכח הגדול של קים ברשתות החברתיות נובע מהפרסום שזכתה לו בזכות תכנית הריאלטי, בזכות ההתנהלות התקשורתית החכמה שלה ובזכות העובדה שהמעגל המשפחתי המצומצם שלה מורכב מבני משפחה שהם דמויות מפורסמות מאוד בזכות עצמן. האחיות קרדשיאן מפרסמות את חברות הקוסמטיקה והביגוד האחת של השניה וכך מגדילות את הכח הפרסומי והחשיפה למוצרים שלהן.
גם בעולם קידום האתרים ניתן לראות את הכוח של שיתופי פעולה – בראש תוצאות החיפוש של גוגל נמצאים אתרים שיש להם קישורים מאתרים אחרים. גוגל מתייחסת לכל קישור כזה כהמלצה על האתר המקושר. קישורים נכנסים אלו לא תמיד מגיעים באופן ספונטני – הם תוצר של תהליכי חשיבה ובנייה של קישורים ושיתופי פעולה. אתרים שמקשרים ביניהם תוכן ומיצרים רשת של שיתופי פעולה זוכים בסופו של דבר ליותר חשיפה.
5. ללכת עם התשוקה שלך
זאת לא רק קלישאה. זה עבד בשביל קיילי (שבנתה אימפריית שפתונים בעקבות אובססיה אישית לשפתיים מלאות) וזה עובד גם בשביל קים. לאחרונה היא השיקה ליין מייקאפ לגוף בעקבות מחלת הפסוריאזיס שהיא סובלת ממנה והצורך האישי שלה להיעזר במייקאפ כדי להסתיר את פצעי הפסוריאזיס. המוצרים שהיא בוחרת לפתח הם פרי העניין האישי שלה. היא הבעלים של החברה והיא בוחרת את המוצרים שלה בהתאם לתחומי העניין האיישיים והסוגיות הבוערות בחייה.
לכל אדם שאי פעם פתח עסק היתה אותה נקודה התחלתית שהתחילה את הכל- התשוקה לדבר, המניע שהתניע את הקמת העסק, נקודת העניין האישי. מעבר לצורך להתפרנס, האני מאמין האישי העומד בלב העסק, הערך המוסף שהעסק מביא לעולם הוא העיקר. חשוב שכל מעצב אתרים ידע מהי אותה נקודה שעומדת בלב העסק עבורו הוא מעצב אתר, על מנת שיוכל לתווך אותה, מילולית וויזואלית לקהל הלקוחות שלכם.
6. מראה חיצוני ואסטתיקה מובחנת
אינסטגרם גורמת לשינוי באופן בו אנחנו חושבים על אסטטיקה, ומביאה חברות מסחריות, מפורסמים ומשפיענים להשקיע הרבה מאוד בנראות התמונות שלהם. הם מקפידים להיעזר בצלמים מקצועיים והפקות מושקעות מחד ובתמונות פשוטות ופילטרים נגישים שמשדרים תחושה אותנטית של הצצה לחיים האישיים, מאידך. הפיד של קים הוא ביטוי נהדר לשילוב הזה, ומעקב אחריו לאורך השנים חושף את השינויים אשר מתרחשים ללא הרף בתפיסה האסטטית והצורנית.
אדריכלות, עיצוב אופנה, תקשורת חזותית, גרפיקה, צורפות, עיצוב תעשייתי ועוד – המגמות האפנתיות השולטות בתחומים האלה משתנות משנה לשנה ויש ביניהן השפעה הדדית שזולגת מתחום עיצוב אחד למשנהו.
בעולם בו המגמות האופנתיות מתעדכנות במהירות, גם המותגים דואגים לחדש ולרענן את עיצוב האתר לעיתים תכופות. חברות אופנה מרעננות עיצוב מידי עונה. מותגים גדולים בתחומים אחרים מידי שנה, וכל עסק, גם הקטן ביותר, משתדל לרענן את הנראות שלו ברשת לפחות אחת לשלוש שנים.
טוב שמעצב אתרים יהיה מעודכן במגמות האסטתיות השולטות בשוק, על מנת שיוכל להשתמש בהן כדי להעביר את המסר והערכים שהמותגים אותם הוא משרת מעוניינים לשדר. לא בטוחים אם האתר שלכם עדיין עושה את העבודה? אולי זה הזמן לצאת לסיבוב של השראה.